Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@09:48:32 GMT

احکام شرعی اربعین چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۵۲۷۹۷

احکام شرعی اربعین چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سال هاست عاشقان امام حسین و اهل بیت علیه السلام از جای جای دنیا گردهم آمده و از مرزهای جنوبی ایران تا حرم مطهر این امام همام در کشور عراق و شهر کربلای معلی را با پای می پیمانند.

چند حدیث در باب پیاده روی و زیارت حرم مطهر اباعبدلله الحسین (ع) در اربعین از کتاب کامل الازیارات از جعفر بن قولویه در ادامه آمده است:

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس از منزلش به قصد زیارت حسین ابن علی(ع) خارج شود اگر پیاده باشد خداوند متعال در برابر هر گامی برای او حسنه ای می نویسد و گناهی از او محو می کند تا اینکه وارد حائل شود، خداوند او را از مصلحان قرار می دهد چون عبادتش تمام شود، خداوند متعال او را از رستگاران قرار می دهد و چون قصد رجوع کند فرشته ای نزد او می آید و می گوید رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام می رساند و به تو می فرماید که دوباره از اول شروع کن، زیرا خداوند متعال گناهان گذشته ات را بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابو سید قاضی می گوید: امام صادق علیه الاسلام فرمود: هر کس با پای پیاده به زیارت قبر حسین بن علی(ع) برود خداوند برای او در برابر هر گام و هر قدمی که بر می دارد و بر زمین می گذارد ثواب آزاده غلامی از فرزندان اسماعیل را می نویسد.

عبدالله بن زراره می گوید: امام صادق علیه الاسلام فرمود: زوار حرم حسن بن علی روز قیامت بر مردم برتری دارند، عرض کردند برتری آن ها چیست؟ فرمود 40 سال پیش از مردم وارد بهشت می شوند، در حالیکه بقیه مردم در حساب و کتاب متوقف هستند امام علیه السلام فرمود هیچ اندوهگینی هرگز به زیارت حسین(ع) نمی رود مگر اینکه خداوند اندوه او را از بین ببرد.

با یکی از کارشناسان دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم – نمایندگی خوزستان در خصوص سوالات و احکام شرعی زائران گفتگو کردیم که در ادامه می خوانیم:

بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس و سجده روبروی قبر مطهر چه حکمی دارد؟

بوسیدن در و درگاه حرم اشکال ندارد، ولی سجده کردن در مقابل ضریح و قبر مطهر، جایز نیست، مگر سجده شکر خدا، به جهت توفیق این زیارت. بهتر است زائران گرامی سجده شکر را هم رو بروی قبر و ضریح مطهر انجام ندهند.

آیا با غسل زیارت میتوانیم نماز بخوانیم یا باید وضو هم بگیریم؟

نمیتوان نماز خواند و باید وضو گرفت.

اگر برای رفتن به حرم مطهر و زیارت، وضو گرفته باشیم، آیا می توانیم با همان وضو نماز بخوانیم یا مجدداً باید وضو بگیریم؟

تا زمانی که وضو باطل نشده است، نماز خواندن و انجام دادن سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد با همان وضو منعی ندارد.

بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟

بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند.

حکم نذر روزه در سفر چیست؟

اگر نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معیّن نکند، نمی تواند آن را در سفر بجا آورد ولی چنانچه نذر کند که روز معیّنی که روز معیّنی را در سفر روزه بگیرد باید آن را درسفر بجا آورد، و نیز اگر نذر کند روز معیّنی را چه مسافر باشد یا نباشد، روزه بگیرد باید آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.

در مسافرت، نمازهای شکسته را به چه نیتی باید بخوانیم؟

به زبان آوردن نیت نماز الزام نیست. بنابراین، وقتی که مسافر برای خواندن نماز ظهر یا عصر یا عشا به نماز می ایستد و تکبیر می گوید و به قصد قربت، نماز را 2 رکعتی میخواند، صحیح است؛ ولی اگر بخواهد نیت را به زبان آورد، می تواند بگوید: "نماز ظهر به جا می آورم، قربت الی الله" یا " 2 رکعت نماز ظهر به جا می آورم، قربت الی الله یا " نماز ظهر شکسته به جا می آورم قربت الی الله.

اگر در مسافرت بخواهیم نماز قضا بخوانیم، با اینکه نمازهای 4 رکعتی ما شکسته است، بایدکامل بخوانیم یا شکسته؟ در کل، آیا می توانیم در مسافرت نماز قضا بخوانیم؟

نمازهایی را که در غیر سفر قضا شده است، باید به طور کامل خواند و اگر در سفر قضا شده باشد، به صورت شکسته در سفر، هر چند 10 روز نمانید، می توانید قضای نمازهای 4 رکعتی را به جا آورید.

اگر در مسافرت، نمازهای 4 رکعتی قضا شود و بخواهیم در وطن قضای آن را بخوانیم، تکلیف چیست؟

باید شکسته بخوانیم.

کسی که در ماه رمضان در سفر است، آیا می تواند نذر کند و روزه بگیرد؟

صحیح نیست، فرق ندارد که نذر کند روزه ماه رمضان را بگیرد یا روزه دیگری را.

آیا می توانیم نذر کنیم در مسافرت روزه بگیریم: آیا حتما باید پیش از مسافرت نذر کنیم یا در زمانی که در سفر هستیم نیز میتوانیم نذر کنیم؟

نذر روزه ماه رمضان و قضای آن در سفر، صحیح نیست؛ ولی اگر بخواهد روزه مستحب را نذر کند که در سفر بجا آورد، چنانچه روزه واجب برعهده نداشته باشد، اشکال ندارد. بنابراین، کسی که روزه قضا دارد، اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد، صحیح نیست. نذر باید پیش از سفر باشد؛ یعنی قبل از رفتن به سفر نذر کند که در این مسافرت روزه می گیریم یا نذر کند.

اگر در شهری مسافر باشیم و قصد ماندن 10 روز نداشته باشیم و نماز را شکسته بخوانیم، آیا می توانیم در صف اول جماعت، به نماز بایستیم؟

اگر سر 2 رکعت سالم بدهید و فاصله زیاد بشود، اتصال افرادی که بعد از شما در صف اول ایستاده اند، قطع و نمازشان فرادا می شود؛ از این رو توصیه می کنند در صف اول نایستید.

آیا نماز قضا را می توانیم به جماعت بخوانیم؟ مثالً در شهری مسافر هستیم و نمازمان سر 2 رکعت تمام می شود. در 2 رکعت بعد، میتوانیم نماز قضا اقتدا کنیم؟ یا اگر 2 نماز را با نماز اول امام جماعت خواندیم، در نماز دوم، می توانیم یک نماز قضا اقتدا کنیم؟

اشکال ندارد و در هر دو صورت، می توانید نماز قضا اقتدا کنید.

آیا نماز قضای ما باید با نماز امام جماعت متحد باشد؟ مثالً اگر امام جماعت نماز عصر را میخواند، فقط نماز قضای عصر را می توانیم به او اقتدا کنیم یا نمازهای دیگر هم اشکال ندارد؟

در فرض سوال، لزومی ندارد نماز امام و مأموم متحد باشد و نماز قضای دیگر را نیز میتوانید اقتدا کنید.

اگر عده ای مسافران که در صف نماز جماعت ایستاده اند، سر 2 رکعت سالم بدهند و اتصاف صفوف جماعت قطع شود، وظیفه ما در نماز جماعت چیست؟

اگر اتصاف قطع شود، به این معنی که از هیچ سمت، نه از صف جلو و نه از سمت راست یا چپ، اتصال نداشته باشید، نماز شما فرادا می شود و بعد از آن را باید خودتان به نیت فرادا ادامه دهید.

در رساله های توضیح المسائل آمده است، اقتدای مسافر به حاضر و برعکس، مکروه است. بر فرض که ما در شهری مسافر باشیم، بهتر است نماز را فرادا بخوانیم یا در نماز جماعت شرکت کنیم؟

مسافری که نماز را شکسته میخواند، اگر به امام جماعتی که نماز را تمام میخواند اقتدا کند، ثوابش از نماز جماعتی که هر دو (امام و مأموم) نمازشان تمام یا هر دو شکسته باشد، کمتر است و کراهت در اینجا به همین معنی است.ولی باز در این فرض هم ثواب نماز جماعت از نماز فرادا بیشتر است. پس، بهتر است در نماز جماعت شرکت کنید.

اگر مسافر باشیم و در نماز جماعت، سر 2 رکعت سالم بدهیم و نمازمان تمام شود، آیا در 2 رکعت بعدی نماز امام جماعت، حتماً باید یک نماز دو رکعتی اقتدا کنیم؟ یا می توانیم مثال نماز 4 رکعتی ادا یا قضا اقتدا کنیم و بقیه آن را خودمان فرادا بخوانیم؟

در هر دو صورت، اشکال ندارد و لزومی ندارد حتماً نماز 2 رکعتی اقتدا کنید و وقتی که نماز جماعت تمام شد، باقیمانده نماز را فرادا می خوانید و صحیح است.

جنب و حائض تا کدام قسمت از صحن ها و رواق ها و حرم مطهر امامان معصوم و مساجد می توانند وارد شود؟

وارد شدن و عبور از مسجد و حرم مطهر به طوری که از یک در، وارد و از در دیگر، برون رود، اشکال ندارد؛ ولی توقف در مسجد و بنابر احتیاط واجب در حرم امام معصوم جایز نیست. البته توقف در صحن ها و رواق ها اشکال ندارد.اطراف ضریح مطهر امامان معصوم زیر گنبد و به فتوای برخی از فقها، رواق های متصل به زیر گنبد، حکم حرم را دارد و جنب و حائض در آن قسمت نباید توقف کند.

اگر جنب یا حائض از سر ناآگاهی یا فراموشی، داخل مسجد یا حرم امام معصوم شود، آیا گناه کرده است؟ تکلیفش چیست؟

همین که متوجه شد، باید از مسجد یا حرم بیرون برود و اگر به سبب فراموشی باشد، گناه نکرده است؛ ولی اگر به جهت ندانستن مسئله باشد و در یاد گرفتن مسئله کوتاهی کرده باشد، گناهکار است.

اگر جوانی در مسجد یا حرم امام خوابش ببرد و در خواب جنب شود، تکلیفش چیست؟

باید فوراً از مسجد یا حرم بیرون برود.

وضو گرفتن از آب سردکن های داخل صحن ها که مخصوص نوشیدن است، برای نماز یا زیارت، چه حکمی دارد؟

باطل است. چون آب وضو باید مباح باشد و این آب ها ویژه نوشیدن است، نه وضو گرفتن.

اگر برای رفتن به حرم مطهر و زیارت، وضو گرفته باشیم، آیا می توانیم با همان وضو نماز بخوانیم یا مجدداً باید وضو بگیریم؟

تا زمانی که وضو باطل نشده است، نماز خواندن و انجام دادن سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، با همان وضو منعی ندارد.

در طول سفر دانستن این احکام ضروری را به خاطر داشته باشید، امیدواریم که با مطالعه این گزارش جواب پاسخ های خود را بگیرید و ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

 

گزارش از کوثر لطیفی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احکام شرعی عتبات عالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احکام مالیاتی قانون ساماندهی کولبری و ملوانی ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی سبحانیان در بخشنامه‌ای احکام مالیاتی قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: احکام مالیاتی قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی کولبری) و (ملوانی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان به شرح زیر ارسال می‌شود:

ماده ۱ -

تبصره (۲) - سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های موضوع این ماده سالانه به میزان ده درصد (۱۰) ارزش واردات کل کشور به مأخذ سال قبل تعیین می‌شود و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت (موضوع بند (الف) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ و اصلاحات بعدی)، اخذ شناسه کالا و شناسه رهگیری (موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها موضوع بند «ث» ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعیین منشأ ارز کالاهای وارداتی است.

پس از سال پنجم اجرای این قانون تولید کنندگان و اصناف مستقر در شهرستان‌های مرزی مشمول می‌توانند با تخفیف سی درصدی (۳۰) از عوارض و حقوق ورودی سالانه تا سقف یک درصد (۱) ارزش واردات کل کشور به مأخذ سال قبل و با رعایت ترتیبات مندرج در این تبصره نسبت به واردات کالا اقدام نمایند.

ماده ۲ - به منظور هدایت تدریجی مبادلات موضوع این قانون در مرزها به چارچوب تجارت رسمی کالاهای وارداتی از طریق مبادلات موضوع این قانون در مرحله ترخیص کالا صرفاً مشمول پرداخت پنجاه درصد (۵۰٪) میزان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده برای ورود قطعی کالا هستند و در سال اول اجرای این قانون از سایر عوارض و مالیات‌ها معاف هستند در مرحله فروش کالا توسط مشمولین این قانون ما به التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای ایشان لحاظ می‌شود لکن مابقی زنجیره تبادل کالا در کشور موظف به پرداخت کامل آن هستند.

تبصره ۱- اعمال پلکانی حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی از سال دوم اجرای این قانون سالانه به میزان بیست درصد (۲۰) مقرر در رویه تجاری و اعمال معافیت کامل یا پلکانی سود بازرگانی توسط دولت برای کالاهای وارداتی موضوع این ماده به گونه‌ای که مزیت واردات موضوع این قانون نسبت به رویه واردات رسمی لحاظ گردد. مطابق آئین نامه‌ها یا دستورالعمل‌ها و شاخص‌هایی که در چارچوب قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد در طول اجرای این قانون مجاز است.

تبصره ۲ - امهال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلق به کالاهای وارداتی موضوع این ماده، با اخذ تضامین معتبر (موضوع بند (ج) ماده (۱) قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰/۰۸/۲۲ و اصلاحات بعدی آن و حداکثر به مدت سه ماه از تاریخ ترخیص قطعی کالا از گمرک مجاز است.

ماده ۳- کلیه درآمدهای گمرکی و مالیاتی حاصل از اجرای این قانون به حسابی مخصوص نزد خزانه داری کل کشور واریز و به صورت تخصیص صد درصد (۱۰۰٪) و مازاد بر اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی در قالب ردیف مستقل در ارقام بودجه لحاظ و به همان استان مرزی اختصاص و شصت درصد (۶۰٪) آن برای تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان پرداخت‌های حمایتی، هدفمند تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز حوزه اشتغال و ایجاد اشتغال پایدار بیست درصد (۲۰) برای زیرساخت‌های اقتصاد مرز تجهیز بازارچه‌های مرزی تقویت و تجهیز بنادر و گمرکات کوچک و بیست درصد (۲۰٪) برای تقویت زیرساخت‌های مربوط به امنیت و مبارزه با قاچاق انسداد معابر و خلاءهای مرزی خورهای غیرمجاز و آلوده به قاچاق کالا در مناطق مشمول هزینه می‌گردد.

کد خبر 6100238 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اقتصاد چپاولی
  • احکام مالیاتی قانون ساماندهی کولبری و ملوانی ابلاغ شد
  • فیلم| جست و جوی ۱۷ روزه برای یافتن «سبحان»
  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • مدیر دفتر شهردار و دستیار ویژه ارتباطات مردمی منصوب شدند
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • اوقات شرعی اهواز، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود