Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان احکام و مسائل فقهی برخی از احکام مربوط به بانوان است. به همین منظور برخی از کاربران سوال‌های خود را درباره «آرایش کردن»، «اذن همسر» و ... مطرح کرده‌اند که طبق روال هر هفته، پاسخ آن‌ها را از حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذری طوسی جویا شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نماز شب می‌شود چهار نماز دو رکعتی و نماز وتر را نخوانیم و فقط دو رکعت نماز شفع را به‌جا آوریم؟

بله می‌شود. نماز شب جزو نماز مستحبی است. کیفیت نماز همان است درحالی که ثواب کل را نخواهد برد.

آرایش کردن در چه حد مجاز است؟ آیا استفاده از ضد آفتاب رنگ پوست هم جز آرایش محسوب می‌شود؟

آرایش کردن در هیچ حدی مقابل دید نامحرم جایز نیست، اما درباره استفاده از ضد آفتاب (عرفی وجود ندارد)، زیرا صدق زینت و عدم زینت به عهده عرف است شاید کرم ضد آفتاب به نوعی سفیدکننده باشد که به جای تغییر رنگ پوست، مصداق زینت باشد.

آیا بانوان در زمان عادت ماهیانه می‌توانند قرآن و زیارت عاشورا بخوانند؟

بله، قرآن خواندن ایرادی ندارد، البته تا حدی همه مراجع تقلید صرفا خواندن ۷ آیه از قرآن در روز را بیان کرده‌اند،خواندن زیارت عاشورا نیز ایرادی ندارد و سجده آن، چون سجده واجب نیست را می‌توانند به جا آورند.

نشستن زن و مرد در داخل صحن مسجد بدون اینکه پرده‌ای بین آن‌ها باشد چه حکمی دارد؟

به شرطی که مفسده‌ای وجود نداشته باشد، ایرادی ندارد.

آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر و پدرش به خارج از کشور سفر کند؟

همسر، چون حکم ولایت دارد، بدون اذن شوهر زن نمی‌تواند از کشور خارج شود. اما برای سفر حکم پدر نیاز نیست، البته نه به این نحو که جایگاه و احترام پدر از بین برود.

آیا جایز است زنی که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امام‌زادگان (علیهم‌السلام) شود؟

جایز است.

آیا مراجعه زنان به پزشک مرد که متخصص بیماری‌های زنان است در صورتی که تخصص او از پزشکان زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقّت داشته باشد، جایز است؟

اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جایز نیست به پزشک مرد مراجعه کنند، مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غیرممکن و یا خیلی سخت باشد.

در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟

عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی‌شود و نگاه‌کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست، مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه‌کردن باشد.

آیا آرایش مانع رسیدن آب به پوست بدن می‌شود؟

آراستگی و آرایش کردن برای خانم در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است.

حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟ اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند، اما اگر وضعیتی دارد که نمی‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می‌گذرد یا اینکه در همان لحظه برطرف نمی‌شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه‌اش را ندارد، در این وضعیت به ناچار تکلیف عوض می‌شود و با همان وضعیت وضو می‌گیرد یا غسل می‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.

برخی از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تاتو می­‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟

به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

آیا خالکوبی برای وضو مشکل ایجاد می­‌کند؟

اگر جرم داشته باشد در حدی که روی پوست را گرفته و مانع رسیدن آب شود یا در حدی است که شک دارد مانع است یا نه، باید برطرف کند تا مطمئن شود چیزی روی پوست نیست، اما اگر صرفاً رنگ است و مانع جرمی نیست اشکالی ندارد.

حکم استفاده از موی مصنوعی توسط خانم­‌ها و نمایش دادن آن به نامحرم چیست؟

اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده­ نداشته باشد اشکال ندارد، اما بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

استفاده از عطر و ادکلن برای خانم­‌ها چه حکمی دارد؟

استفاده از عطر و ادکلن اگر برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه یا در جمع محرم‌ها باشد اشکالی ندارد، اما عطر و ادکلنی که موجب توجه نامحرم شود یا ممکن است نامحرم استشمام ­کند و تحریک شود حرام است.

دختری در بیرون از منزل چادری است و حجاب کامل دارد، اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم­‌های فامیل لباس‌هایی می­‌پوشد که حجابش کامل نیست یا حجم بدنش مشخص است. حکم این کار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم­‌هایفامیل و غریبه وجود دارد؟

تفاوتی بین نامحرم­‌ها وجود ندارد، ممکن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می‌آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می­‌نشیند و غذا می­‌خورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی‌نشیند. اما  محرم و نامحرم درجه­‌بندی ندارد.

برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌ کنند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟

اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار نگاه نامحرم آرایش کردن جایز نیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است

  حجاب پوششی است که برای پوشاندن سر و بدن به آن در دین مبین اسلام دستور داده شده است برای حفظ مقام و جایگاه زن برای قرب الله بر حفظ حجاب دستور داده شده است و در کشور ما نیز بر این بسیار تأکید شده است.
 
 حجاب پوششی از نگاه دینی برای نشان‌دادن شرافت یک فرد به کار می‌رود کاربرد واقعی اجتماعی - فرهنگی و روان‌شناختی حجاب به طور گسترده برای حفظشان، مقام و جایگاه زن به آن تأکید شده است.
 
 حجاب در ادیان یهودیت، مسیحیت و به‌ویژه اسلام مورداستفاده و به آن تأکید شده است در بسیاری از ادیان دیگر نیز بر انواع پوشش برای زنان و مردان توصیه شده است حجاب نماد موقعیت زنان است.
 
 در بین افراد جامعه برخی با این سؤال مواجهه می‌شوند باتوجه‌به تأکیدات مختلف و دعوت به رعایت حجاب به‌خصوص در جوامع ایرانی برای برخی از افراد این سؤال پیش می‌آید که بااین‌همه تأکید و ضرورت بر حفظ آن آیا در قران کریم که کتابی از جانب پروردگار است تأکیدی بر این امر شده است؟

 

آیا در قرآن، منبع اصلی دین اسلام بر حجاب تاکید شده‌ است؟


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد غلامی، مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان بیان کرد: گاهی اوقات سؤال می‌شود که تأکید در پوشش و حجاب در قرآن نیست این امر ذکر شده و در آیات قرآن که منبع اصلی دین ماست به این مطلب آیا توجه و حساسیتی وجود دارد که شما نیز تا این حد حساسیت دارید.

وی ادامه داد: باید بدانیم مطالب و معارف دینی ما چند منبع دارد و مجتهدین و فقها اعزام زمانی که می‌خواهند حکمی دهند ممکن است از یکی از چهار منبع این حکم را ارائه کنند که هر کدام نیز حجت است یکی از آنها قرآن کریم است اصلی‌ترین منابع است.

مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان تصریح کرد: دیگری سنت پیامبر و اهل‌بیت علیه‌السلام است سومین منبع اثبات عقل مسلم انسان است که شرایط خود را دارد و چهارمین منبع دینی اجماع علما است مطلبی در قرآن دیده نشود از ائمه نیست روایتی دریافت نشود و عقل انسان نیز بر آن درکی نداشته باشد برای همه فقها برای متفق هستند که این امری دینی است.

وی افزود: اگر مطلبی در هیچ‌کدام از این چهار منبع یافت نشد آنگاه می‌توان گفت که این دینی نیست و بدعتی در دین است؛ اما خیلی از احکام در قرآن نیامده در روایات آمده است خیلی از احکام در روایات نیامده؛ اما در قرآن است بسیاری از احکام عقل حکم می‌کند.

 

بسیاری از احکام دینی در زندگی از اجماع فقها است


حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامی تشریح کرد: بسیاری از احکامی که در زندگی پیاده می‌کنیم از اجماع فقها است به طور مثال از نکاتی که در قرآن نیامده؛ اما همه به آن عمل می‌کنیم می‌توان به جزئیات نماز پنج‌گانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: اینکه صبح باید دو رکعت نماز بخوانیم ظهر ۴ رکعت از ۴ رکعت مغرب سه رکعت و برای نماز عشا نیز چهار رکعت باید بخوانیم اینکه تسبیحات اربعه باید آرام گفته شود هم و قل والله باید بلند گفته شود.

مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان اذعان کرد: اینکه در حرکت دو سجده و یک رکوع وجود دارد اینکه در رکعت دوم باید دعای دست و تشهد خواند اینکه در روزه باید ۳۰ روز روزه گرفت و مبطلات آن چه است اینکه در خمس هر آنچه که در سر سال اضافه آمده است باید داده شود یا هدیه به مراجع خمس ندارد.

وی افزود: در پرداخت زکات بسیاری از توضیحات احکامی که انجام می‌شود بر فتوا و اجماع علماست حتی برخی از کلیات نیز در قرآن نیامده است دلیل اینکه به آن عمل می‌کنیم بر این است که در روایات صحیح آمده است؛ چون بر آن دلیل عقل داریم اجماع علما بر آن آمده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامی اذعان کرد: قرار نیست همه احکام در قرآن آمده است تا آن را بپذیریم خیلی از آنها پذیرفتیم و به آن یقین داریم ممکن است در قرآن نیامده باشد؛ اما در روایت ذکر شده باشد.

وی ادامه داد: و اما بحث حجاب در قرآن نیست بسیاری از آیات حجاب ذکر شده است اگرچه در روایات ریز مبانی حجاب روایت و دلیل داریم؛ اما در قرآن نیز بسیاری از دلایل گفته شده است.

مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان در پایان گفت: در قرآن هم از نوع پوشش هم از نوع گفتار هم از نوع رفتار ذکر شده است تماماً به آن اشاره شده است سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور در این دو سوره مبارک بسیار از حجاب ذکر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پاسخ مبهم ام باپه به سوال خبرنگاران در مورد آخرین بازی اروپایی او برای پاری سن ژرمن
  • اقتصاد چپاولی
  • پاسخ به ۲۰ سوال کلیدی کنکوری ها درباره ایجاد سابقه‌تحصیلی و ترمیم نمره
  • نریختن اشک هنگام آرایش با چند ترفند عالی
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است