Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@23:01:37 GMT

احکام کاشت ناخن از نظر مراجع عظام

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۶۶۷۲

احکام کاشت ناخن از نظر مراجع عظام

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ یکی از پدیده‌های رایج در کشور ما پدیده‌ای به نام "کاشت ناخن" است. کسانی که به این عمل مبادرت می‌ورزند، هرکدام دلایلی برای انجام این عمل دارند که متأسفانه خیلی از این موارد به دلیل بیماری یا نقص خاص نیست. در هر صورت نداشتن ناخن و زیباتر شدن ناخن‌ها، از جمله دلیل کاشت ناخن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکثراً کسانی از این روش استفاده می‌کنند که ناخن‌های طبیعی مستعدی برای رشد ندارند.

این ناخن‌های مصنوعی در سه قالب عرضه می‌شوند: ناخن‌هایی از جنس پلاستیک که در فروشگاه‌های لوازم آرایش و داروخانه‌ها عرضه می‌شود (ناخن قالبی)، پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می‌گیرد (ناخن پودری) و ژل‌های UV که در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین روش‌های کاشت محسوب می‌شود (ناخن ژله‌ای).

به صورت قطع برای آن دسته از بانوانی که مبادرت به کاشت ناخن می‌کنند ممکن است سؤالاتی از جهت شرعی ایجاد شود که در ادامه به برخی از آن‌ها بر اساس نظر مراجع عظام تقلید اشاره می‌کنیم.

 

 رهبر معظم انقلاب
سؤال:
1- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟
2-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

پاسخ:
1- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
2- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف شود و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی
 سؤال:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
 پاسخ:
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای‌ می‌گیرند.

 

  آیت الله صافی گلپایگانی
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

 

 آیت الله سیستانی
سؤال:
برخی خانمها ناخن‌هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می‌ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ:
 غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می‌شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کاشت ناخن ناخن مصنوعی نظر مراجع تقلید کاشت ناخن غسل و وضو وضو و غسل ناخن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۶۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید

پخش زنده نماز جماعت ظهر به امامت یکی از بانوان در دبستان عترت لویزان در روز گذشته، سوالاتی را در فضای مجازی به همراه داشته که آیا امامت بانوان در نماز جماعت، صحیح است یا خیر؟ که به انتشار نظر مراجع عظام تقلید خواهیم پرداخت:

* حضرت آیت الله خامنه ای:

امامت زن در نماز جماعت فقط برای زنان جایز است.

* حضرت آیت الله سیستانی:

در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

* حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

پیشنماز بودن زن برای زنان اشکالی ندارد.

* حضرت آیت الله نوری همدانی:

امامت زن برای زنان در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند، مانع ندارد.

* حضرت آیت الله وحید خراسانی:

امامت زن برای زن صحیح است.

* حضرت آیت الله شبیری زنجانی:

امامت زن بر زنان جایز است و بهتر است که در ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

دیگر خبرها

  • درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی (فیلم)
  • توسعه ریز داروی ایرانی برای درمان عفونت های قارچی ناخن
  • اقتصاد چپاولی
  • دستگیری قاتل ۳ عضو یک خانواده در مریوان
  • کشف ۲۷ فقره سرقت در سنندج
  • مدیر دفتر شهردار و دستیار ویژه ارتباطات مردمی منصوب شدند
  • ۴۸ محکوم متواری در فلاورجان دستگیر شدند
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • از ایمپلنت دندان چه می‌دانید؟ افرادی که دندان کشیده شده دارند بخوانند!
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم